Чи буде вирішена проблема з постачанням газу бюджетним і релігійним організаціям? Що сталося?
Стрімке зростання світових цін на газ і неможливість вільно купувати газ українського видобутку призвели до того, що бюджетні та релігійні організації на початок опалювального сезону 2021-2022 можуть залишитися без газу через відсутність договорів.
Бюджетних організацій в Україні близько 10 тисяч, релігійних приблизно 5 тисяч суб’єктів.
Нагадаємо, Уряд і НКРЕКП зобов’язали Нафтогаз та інших постачальників продавати населенню, а пізніше й для теплокомуненерго (ТКЕ), «дешевий» газ за ціною 7,42-7,96 грн/куб, (для побутових споживачів діють річні пропозиції ціни газу від 7,96 грн за кубометр, а для ТКЕ «Нафтогаз» пропонує трирічні контракти за ціною 7,42 грн за кубометр на перший рік). Але до категорії таких «пільговиків» забули включити бюджетні та релігійні організації.
30 вересня між Урядом, «Нафтогазом», Офісом Президента та Асоціацією міст України був укладений Меморандум, в якому зафіксовано, що бюджетні та релігійні організації теж отримають газ за пільговим тарифом.
Ціна газу для них до 1 січня 2023 року становитиме 16,6 грн/куб з ПДВ. Газ за такою ціною бюджетним організаціям повинен продати ГПК «Нафтогаз Трейдинг».
Як закуповують газ бюджетні організації?
Згідно з чинним законодавством державні та комунальні установи зобов’язані купувати товари й послуги виключно шляхом оголошення тендерних закупівель з дотриманням вимог Закону України «Про державні закупівлі». Середній термін від проведення закупівлі до укладення договору становить 40 днів.
Більшість бюджетних організацій мають чинні контракти на поставку природного газу з приватними постачальниками, які були обрані в результаті проведення публічних торгів у системі Prozorro.
Але приватні постачальники не можуть сьогодні закупити на ринку газ за ціною, яка була б прийнятною бюджетним установам, а бюджетні організації не здатні платити ринкову ціну за газ. Станом на 20.10.2021 вартість газу на Українській енергетичній біржі становить 35,50 грн/куб (ціна на листопад на умовах післяплати).
Що запропонував Нафтогаз?
За два дні до початку опалювального сезону, а саме 13.10.2021, «Нафтогаз» оприлюднив на своєму сайті пропозицію для бюджетних і релігійних організацій, яка містила:
- типовий договір на продаж газу за пільговою ціною (16,8 грн/куб (з урахуванням послуги транспортування і ПДВ)
- алгоритм дій зі значним переліком документів, які потрібно подати в «Нафтогаз»
- інструкцію як «обійти» механізм державних закупівель на Prozorro.
У Нафтогазі обіцяли за 4 вихідних дні з 14 по 17 жовтня укласти в онлайн режимі 10 тисяч контрактів. Станом на 18.10.2021 було укладено 568 контрактів.
Чому так мало?
– «Нафтогаз» не має достатньої кількості кваліфікованих фахівців (менеджери, юристи, в тому числі в регіонах) для виконання цього завдання, тим більше в такий стислий термін.
– «Нафтогаз» не має достатнього досвіду роботи в роздрібному сегменті. ГПК «Нафтогаз Трейдинг» вперше вийшла в роздріб в серпні минулого року після відкриття ринку газу для населення. Однак замість створення власних клієнтських сервісів і точок контактів, компанія сфокусувалася на залученні регіональних відділень інших держкомпаній – Укрпошти та Ощадбанку.
– Недостатня комунікація з даного питання в регіонах. У віддалених районах керівники організацій навіть не знають, що їм потрібно звертатися в «Нафтогаз», вони взагалі не розуміють, що їм робити, щоб отримати газ.
Оголошення надзвичайних ситуацій в регіонах
Для того, щоб укласти контракти з «Нафтогазом», в кількох областях ОДА оголосили надзвичайні ситуації щодо забезпечення природним газом бюджетних установ, що згідно з «інструкцією» «Нафтогазу має дозволити їм застосувати переговорну процедуру» (відповідно до статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі») при укладанні договорів на поставку газу з ЦПК «Нафтогаз Трейдинг» і ухилитися від проведення процедури публічної закупівлі в системі Prozorro.
Проте рішення ОДА про те, що ситуація є «надзвичайною», де-факто не відповідає дійсності (не має належних підстав) і застосування переговорної процедури може бути незаконним, враховуючи наявні договірні відносини з діючими постачальниками. Порушення процедури закупівель загрожує керівникам бюджетних організацій кримінальною відповідальністю.
Крім того, на той момент вже стало зрозумілим, що «Нафтогаз» провалив підписання контрактів на поставку газу і з ТКЕ. За інформацією самої компанії, з приблизно 220 великих підприємств ТКЕ, що здійснюють централізоване опалення в містах, в «Нафтогаз Трейдинг» звернулися 170 підприємств. Вже після цього провалу варто задуматися про обмежені можливості компанії і розглянути альтернативні варіанти забезпечення газом суб’єктів незахищених категорій.
Наслідки затягування кризи
Бюджетні організації, у яких не буде чинних договорів на поставку природного газу, не отримають номінації на платформі Оператора ГТС. Споживачі, які не мають номінації, повинні самостійно припинити споживання природного газу.
В іншому випадку їх або примусово відключать від газопостачання, або вони будуть здійснювати несанкціонований відбір газу, за який потім необхідно буде розраховуватися з підвищувальним коефіцієнтом 1,5.
Наприклад, несанкціонований відбір газу на 1 млн грн спричинить додаткові 500 тис. грн непередбачених витрат з бюджету лише для однієї організації. Загальний обсяг споживання газу бюджетниками становить 480 млн кубів. Ціна газу, який буде споживатися несанкціоновано, з урахуванням коефіцієнту складе близько 43 грн/куб.
Крім того, несанкціоноване споживання природного газу спричинить величезні негативні фінансові наслідки для Оператора ГТС України. Борг учасників ринку перед ним вже становить 10,9 млрд грн.
ДОВІДКА про cпоживання газу в цілому по Україні:
Бюджетні організації (близько 10 тис.) – 0,48 млрд кубів газу на рік.
Релігійні організації (4,7 тис.) – 0,02 млрд кубів газу в рік.