Вже майже тиждень спостерігаю разом з усім світом за Crew Dragon. Щиро вболівав за проект Ілона Маска 27 травня, коли завадила погода. Відверто бажав успіху в суботу. Це нарешті сталося – з другої спроби приватний корабель компанії SpaceX полетів у космос. А американські астронавти Даглас Герлі і Роберт Бенкен вже в неділю приєдналися до екіпажу Міжнародної космічної станції. Так, я цьому відверто радію, тому що космос стає доступнішим!
Маск тепер може іронічно відповідати Рогозіну про “батут, який працює”. Саме цим спортивним снарядом нинішній голова “Роскосмосу” пропонував США доставляти астронавтів на МКС в 2014-му році. Тоді такою була відповідь Кремля на американські санкції проти космічної галузі РФ на тлі анексії Криму. І так, жарт дотепний)) І я щиро бажаю SpaceX не зупинятись, а зробити такі перельоти регулярними для усіх землян.
Але тепер я дещо хотів сказати про Україну і нашу авіакосмічну галузь. Ми з вами радіємо заслуженому успіху, але це історія США. І я погоджуюсь зі словами українського екс-президента Леоніда Кучми, який присвятив космосу майже все життя, що Маск один-єдиний перег Росію й посунув Москву з її місця на світовому ринку. А тепер давайте проаналізуємо, чому такий грандіозний проект вдався американцям, а не українцям? Адже у нас є конструкторське бюро “Південне”, виробниче об’єднання “Південмаш”, Міжнародна академія астронавтики, а нашими ракетоносіями тривалий час користувались десятки країн! Ми були серед світових лідерів! Чому сьогодні не ми запустили приватний космічний корабель, а Сполучені Штати?
У США є NASA – національне космічне агентство, створене у 1958 році. Саме воно, до речі, запускало людей на Місяць. Саме воно розвивало технології, виховувало фахівців, будувало космодроми та іншу інфраструктуру й накопичувало знання, якими врешті зміг скористатись Ілон Маск і компанія SpaceX. Тому відповідь проста – без держави-партнера були б неможливі такі довготривалі проекти, як освоєння космосу. Зрештою, були б неможливі і такі приватні проекти як Space X.
А тепер я хочу нагадати про нашу МРІЮ – в прямому й переносному сенсі – завод “Антонов”, що розташований просто в Києві. Я неодноразово звертав увагу на заяву працівників підприємства про те, що керівництво “Укроборонпрому” нищить стратегічно важливі підприємства. Держава втрачає контроль над прийняттям рішень щодо долі стратегічного гіганта. А перспектива його поділу на окремі частини загрожує не лише втратою ринків та авторських прав по всьому світу, але й знищенням галузі літакобудування в Україні як такої. На мою думку, Київ повинен активно включитися – громада міста повинна стати стратегічним партнером та інвестором заводу “Антонов”! Підприємство може приносити користь містянам. Воно є одним із найбільших платників податків. А при грамотному управлінні та інвестиціях в розвиток «Антонова» Київ може увійти до ТОП-3 авіаційних центрів світу, від чого виграє не лише авіазавод, але й всі супутні галузі та кияни, які в них задіяні.
Тому я дуже радію за Ілона Маска і компанію SpaceX! Це дійсно величезний стрибок для людства! Але давайте не нехтувати своїм, ми можемо знову приєднатись до клубу лідерів нового світу завдяки своїй авіакосмічній галузі.